TÜRKİYE’DE EN FAZLA MARKA GELİRİ ELDE EDEN FUTBOL KULÜBÜ HANGİSİ? 

 

3 Temmuz 2019

 

Futbol kulüpleri için reklam ve sponsorluk gelirleri, isim hakkı gelirleri ve logolu ticari ürünlerden elde edilen gelirler hayati derecede önemlidir. Bu nedenle futbol kulüpleri, gelecek dönemlerdeki nakit akışlarını düzenli hale getirebilmek için marka yönetimine ihtiyaç duyarlar. Peki Türkiye’de dört büyükler olarak bilinen Galatasaray, Beşiktaş, Fenerbahçe ve Trabzonspor futbol markalarından ne kadar kazanıyorlar?

 

Türkiye’deki dört büyük futbol kulübü halka açık şirketler oldukları için mali tablolarını Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP) aracılığıyla kamuya açıkladıkları için marka ve isim hakkı gelirlerini izleyebiliyoruz.

 

GALATASARAY

1 Haziran 2018 ile 28 Şubat 2019 tarihlerini kapsayan dokuz aylık dönemde marka faaliyetlerinin bağlı olarak parasal olarak en fazla kazanç sağlayan takım Galatasaray oldu. Sarı kırmızılılar son dokuz aylık mali dönemde sponsorluk, isim hakkı, reklam gelirleri ve mağaza satış gelirleri toplamından 187 milyon 941 lira gelir elde etti. Galatasaray böylece bir önceki 9 aylık dönemdeki toplam marka gelirlerine 39 milyon lira daha ekleyerek kazancını yüzde 26 oranında artırmış oldu.

FENERBAHÇE

Marka gelirlerinde ikinci sıraya Fenerbahçe yerleşti. Fenerbahçe takımı söz konusu dokuz aylık dönemde, isim hakkı ile reklam ve sponsorluk gelirlerini yüzde 12 artışla 160 milyon TL’den 180 milyon TL’ye yükselterek gelirlerine 34 milyon 500 bin lira daha eklemiş oldu.

BEŞİKTAŞ

Sponsorluk, reklam geliri, isim ve lisans hakkı kazançlarında üçüncülük koltuğuna ise Beşiktaş oturdu. Aynı dönemde Beşiktaş, gelirlerine 12 milyon lira daha ekleyerek 99 milyon TL’den 111 milyon liralık kazanca ulaştı. Bu dönemde Beşiktaş’ın lisanslı ürün satış geliri ise 109 milyon TL’den 96 milyon TL’ye düşerek yüzde 12’lik bir kayıp yaşadı.

TRABZONSPOR

Reklam, sponsorluk gelirleri, isim hakkı gelirleri açısından en fazla kazanç elde eden dördüncü takım ise Trabzonspor oldu. Trabzonspor karşılaştırmalı dokuz aylık dönemde söz konusu gelirlerini 39 milyon TL’den liradan 57 milyon TL’ye yükseltti. Bordo mavili takım, rakamsal olarak dört büyükler arasında son sırada yer alsa da yüzdesel olarak marka gelirlerinde yüzde 46’lık bir artış sağlayarak dokuz aylık sezonda marka konusunda en atak takım olmayı başardı.

Uzmanlar ne diyor?

Spor kulüplerinin ve şirketlerin Türk Patent ve Marka Kurumu ve dünyadaki diğer patent ofislerine tescil ettirdikleri markaları ile ilgili danışmanlık hizmetleri sunan Markiz Patent firması kurucusu Marka Vekili Orhan Eriman, tescilli markaların, işletmeleri büyüten ve ayakta tutan en önemli unsurların başında geldiğine dikkat çekerek şunları söyledi:

Görünmeyen gayri maddi varlıklardan olan markaların parasal değeri düşünüldüğünde, markaların hem yurtiçi hem de yurtdışında tescilinin önemi daha net ortaya çıkacaktır. Bu varlıkların bir anlamda sigortalanması demek olan tescil işleminin geciktirilmeden gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Marka tescili ile taklitler ve kötü niyetli kullanımlar ile ilgili daha kolay mücadele edilebilecektir.   Marka tescili sahibine, markayı haksız yere kullanan, taklit eden 3. kişi ve şirketlere  karşı her türlü maddi ve manevi dava açma hakkı sağlamaktadır. Marka tescil hakları sahibi tarafından, başkasına devredilebilir, miras yolu ile intikal edebilir, kullanma hakkı lisans konusu olabilir, rehin edilebilir ve teminat gösterilebilir.